23. 12. 2014

Co je starý . . .

Znáte tu písničku, kde se v refrénu zpívá: "Co je starý, musí rychle novým, mladým, čerstvým  uhnout, takhle je to vždycky, povídám. Hele, na ten smutnej pohled nemůžeš brát žádnej ohled, co je starý, překáží i vám."? U nás doma je velmi oblíbená, protože je krásně vypointovaná a obsahuje výživné mravní ponaučení. A vypadá to, že refrén této písně je době čím dál poplatnější. Vemte si například můj počítač - už to spolu táhneme pátý rok, což sice v lidském věku není mnoho, ve věku přenosného počítače je to ovšem doba úctyhodná. Všichni dobře víme, že dneska se všecko, a elektronika zejména, dělá tak, aby se to mohlo v dohledné době vyměnit za lepší/funkčnější model a peníze se točily. Z mnoha důvodů (a nebudem si lhát do kapsy, nejsou jenom honosné jako "nechci přispívat ke zbytečnému plýtvání přírodními zdroji", ale taky "na nic novýho stejně nemám prachy", případně "nechce se mi nic nového shánět") se snažím elektronikou neplýtvat a vážně mě nedonutíte ke koupi něčeho nového jenom proto, že mám doma starý model a na trhu už je nový. Můj noťas je pro mě vším - pomocníkem při studiu, při práci, zásobárna vědění i zábavy pro volný čas, nástroj komunikace s těmi, kteří zrovna nejsou po ruce (například jsou v dálavách vedlejšího pokoje, čas od času dokonce druhého rohu té samé místnosti), mocná studnice životních mouder a, last but not least, věrný prokrastinační společník. A protože v jiné písni se zase praví "neopouštěj staré zvěci pro nové", hodlám se svým dobrým přítelem putovat, dokud to bude jen technicky možné.
Pět let je ale pět let, takže jsme za tu dobu stihli projít klinickou smrtí a vyměnit základovku (však víte, není nad to, když vám počítač umře tisíce kilometrů od domova v nejdražší zemi na světě) a ošoupat všechno možné. Poslední dobou bylo vidět, že stařeček už nezvládá, co zvládával dřív, čas od času se malinko zasekl při startu, funěl, byl pomalý . . . a tak jsem se rozhodla mu udělat omlazovací kůru, kterou jsem mu už tak dlouho slibovala - přeinstalovat Windows. Protože jsem poctivej člověk, koupila jsem si ho samozřejmě v dávnověku kolem matury s originálním systémem. Trochu mě zarazilo, že jsem k tomu nedostala instalační CD, ale tehdy jsem houby věděla o světě, takže jsem to neřešila. Když mi tuhle pan Darcy prozradil, že v tom případě je systém zabudovaný přímo v PC a přeinstalace takzvaných voken se dá zařídit jediným zmáčnutím klávesy F11 v ten správný okamžik, věděla jsem, že nadešel náš čas. And then my troubles began.
Nebudu vás zahlcovat tím, co všechno se posralo a jak nic nefungovalo a přejdu rovnou k výsledku, který mě tak strašně dožral - vokna jsme nakonec přeinstalovali, ale mám samozřejmě PIRÁTSKOU VERZI! Proč? Easy enough - když máte originálky W, dostanete k nim produktový klíč. Můj byl nalepený na štítku zespodu na počítači. Co se s ním stalo za těch 5 let? Ošoupal se tak, že kód nejde přečíst. Co na tom, že je vedle dalších asi 5 štítků, které jsou úplně na hovno, obsahují nedůležité informace, ale jsou ZALAMINOVANÉ? Proč laminovat ten jediný štítek, na kterém opravdu záleží? To je přece naprostá zbytečnost! Jasně, zkusila jsem produktový kód vytáhnout pomocí chytrých prográmků, ale kupodivu byl úplně jiný, než ten, jehož pozůstatky jsem zkoušela luštit, a při instalaci nefungoval. Dva dny jsem se trápila a zkoušela jsem legální cestou vylepšit svoje staré PC. Nakonec jsem se musela uchýlit k dvojitému pirátství, aby všechno fungovalo tak, jak má. Pecka. Nechci vypadat jako paranoik, ale myslím si, že tohle všecko jsou jenom hnusný triky, jak lidem zkomplikovat opravy a údržbu toho, co mají. Je přece tak jednoduché koupit si místo toho nový model, ne? Zvlášť, když moje rozkošné Lenovo G555 už se ani neprodává. Nechtěla by paninka například nějaký ten nový Idea Pad, který se dá zároveň používat jako tablet? A k tomu W8? A nechtěli byste mi třeba políbit šos?
Až budu sestavovat seznam přání do nového roku, na jednom z čelních míst bude, abychom to společně s mým noťasem ještě dlouho zvládali, aby se těšil dobrému zdraví a neodebral se do křemíkového nebe. Zvlášť proto, že mám v dohledné době v úmyslu plácnout se přes kapsu a koupit svýmu miláčkovi novou baterku. A kdo ví, třeba se časem dočká i nějakých dalších komponentů? Nakonec mě ta údržba PC snad bude i bavit!

2 komentáře:

  1. Třetí odstavec je tak roztomile nasraný, že mě baví i teď, kdy si ho čtu už potřetí :D Jako samozřejmě tím nechci zmenšovat tvou psychickou újmu, spíš vyzdvihnout tvé tvůrčí schopnosti, které prostě nikdy nezklamou. Nenápadný rozjezd, a pak rovnou natvrdo hezky peripetie a katastrofa :D
    Abys věděla, jak jsi inspirativní, otočila jsem svůj laptop (IdeaPad Flexi 15, který funguje jako tablet :D - čímž chci říct, že je úplně super, ale oproti té mé šunce za 5 tisíc z bazaru, která už na počátku neměla funkční baterku a zasekávala se při každém úkonu, je každý počítač dokonalý) a zjistila, že kromě sériového čísla a made in china tam nic jinýho není! A v krabici s drátama a účtenkama taky ne. Jsem tak nějak zmatená ...
    Suma sumárum, držím pěsti k dalšímu šťastnému roku :*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě neskonale těším, že jsem zvládla pobavit, teď už vztek opadl a taky se tomu směju :D.
      V počítačích je prostě bordel, kdo ví, kde to tvoje číslo je :D. Ale tak hlavně ho snad nebudeš potřebovat :-).

      Vymazat