12. 2. 2014

Půllitry a žirafy aneb Gumel, WTF?

Že je internet, a zvláště Facebook, místem poněkud podivným, to už víme. Vím, že bych se neměla podivovat nad tím, co se tam čas od času objevuje, ale já naiva se stále a pořád dokola nechám nemile překvapovat, co všechno tam lidi nevymyslí a nevystaví.
Poprvé mě to trklo (a naštvalo) ve slavném případu žirafích profilovek. Pro ty, kterým to uniklo - to takhle po FB začala kolovat "hádanka" a kdo na ni odpověděl špatně, "musel" si dát do profilu obrázek žirafy. Ponechme stranou, že otázka byla zavádějící a bylo na ni možno odpovědět různě, to se holt stane a nejde o OSP. Co mě ale překvapilo bylo, jak obrovskou odezvu tahle absolutní kravina měla. Během jediného dne se po FB rozšířila nejen anglická, ale i česká verze a najednou polovina mého friendlistu vypadala jako žirafí vrh. Překvapila mě nejenom rychlost, ale vůbec to, že se s tím někdo obtěžoval - přece jen to chce víc, než jen zmáčknout tlačítko "Líbí se mi", což je jinak nejoblíbenější facebooková kratochvíle. Žirafí mánie ukázala, jak obrovskou sílu Facebook má, že dokáže jednu myšlenku či akci rozšířit obrovskou rychlostí mezi lidi na celém světě a dovede je donutit něco udělat. A ze všech věcí na světě, co (ne)potřebujou být šířeny, si FB vybere obrázek žirafy. No bájo.
Nyní se situace opakuje v bledě modrém - teď už nejde jen o obrázek, teď dokonce natáčíte sami sebe a prezentujete se světu. A cože je ta skvělá činnost, která lidi, co si často nepostnou ani vlastní fotografii, donutila zasednout za počítač a možné poprvé v životě se natočit na video a sdílet ho s internetem? Světový mír? Lidská práva? Ochrana zvířat? Ochrana životního prostředí? Odsouzení homofobních ruských vyhlášek? Podpora transsexuálů? Nová deska nějaké děsně talentované skupiny? Nový film Steva McQueena? Nenechte se mýlit. Nenene. Něco mnohem, mnohem lepšího. Půllitr piva. Protože exnout půlčák, to je fakt hrdinství, o které se musíte podělit! 


V takovýchle chvílích mi dá fakt hodně práce nepropadat beznaději a urychleně mazám hledat nějaký hezký seznam random acts of kindness. Jako třeba tenhle.

11 komentářů:

  1. Zcela s Tebou souhlasím..ty žirafky mě vyděsili, exnutí piva odrovnalo.. je opravdu šílené co se může spustit za lavinu jedním, dvěma videi.. I když.. lidé to dělají dobrovolně..nesvědčí to o něčem? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svědčí, a to je právě to, co mě na tom děsí nejvíc. Kamarád mi povídal, že to moc řeším, že přece není nic špatného na tom se trochu pobavit - s tím samozřejmě souhlasím. Jen mě prostě strašně mrzí, že za síla, která se tímhle ukáže, se nepoužije na něco, co má smysl a může změnit svět zase trošku k lepšímu. Protože every little helps.

      Vymazat
    2. přesně tak..kdyby se takhle rychle šířili dobré věci, a né nějaká pitomost s pivem.. stačil by jeden milý vzkaz, místo exnutí piva, a na světě by hned bylo líp.

      Vymazat
  2. Četla jsem o tom, ale nikdo z "přátel" to zatím neudělal. Ale zase mám hodně spolužaček, které denně sdílí desítky fotek svých dětí a průběžně dokumentují svoje úrazy a průběh jejich hojení, což by mě iritovala víc než exování škopka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No v tomhle případě je asi taková žirafa poměrně příjemným zpestřením :D. Bylo by zajímavé vidět třeba video těch dětí, jak exují škopek. Nebo jak si někdo škopkem způsobí úraz. Nebo jak někoho olízne žirafa. Nebo ... eh, raději nic, než mě někdo nařkne z brutalismu a šiřitelství blbé nálady a ještě blbějších vtipů :D.

      Vymazat
  3. Tak to mě se zase žirafky zase moc líbili. Nechce stranou teď, že ta otázka nebyla úplně vhodně postavená a už úplně zapoměňme na fakt, že bych nikdy sýr ani med nejedla :-) Co se mi na tom líbilo? Že lidi ještě neztratili hravost, že se umí sami sobě zasmát a že je to třeba na chvíli vytrhne z toho, že chvíli přestanou právě jen postovat aktivistický věci (jako já) a na chvíli to z nich udělá malé děti. Hrdě se hlásím k tomu, že jsem žirafku taky měla (a nechme stranou, že podle původních amerických možností bych měla taky pravdu). Možná je to o úhle pohledu, možná jsem už jen ve věku, kdy si kolem mě lidi běžně nehrají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A můžete mi prozradit o jaké pivo jde? To se ke mně ještě nedostalo... No, i když, méžná lepší nevědět :-)

      Vymazat
    2. To máš zase pravdu, ta hravost těch žiraf je hezká, každej si vybral, jaká se mu líbila - to zase jo. Ale právě to, že ty aktivistický věci se prostě takhle nikdy nerozšířej je škoda. A rozhodně oproti těm pivním videům je žirafa ještě vrchol lidské kreativity a občanského aktivismu :-).
      Jde o to, že člověk se natočí, jak exne půlčák piva a otaguje další 3 lidi, kteří to musí udělat taky a když ne, tak u nich má basu. Jako abstinentce se mi to teda příčí i tím, že co tě má kdo nutit pít pivo pod výhrůžkou koupě basy - jasně, nemusíš to dělat, ale samotný ten princip je mi proti srsti. A hlavně tam zase vidím ten potenciál sociálního média a času na něm strávenýho vyplácanej na totální chujovinu.

      Vymazat
    3. To je mi také líto, že aktivistické věci se tak moc nešíří, ale i tak mě občas překvaí, kolik lidí mi některé podobné věci okomentuje a třeba i s pozitivním ohlasem :-) Jinak pivo se ke mně nedostalo a věřím, že ani nedostane, nemyslím, že bych měla vhodné lidi na tohle na fb :-)

      Vymazat
  4. Diky za tenhle článek, už jsem si říkala že jsem snad jediná komu to přijde více než co jiného trapné :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je nám potěšením a národním svátkem! Akorát já jsem pro rok 2014 trapnost zrušila, tak se shodněme na tom, že je to prostě hloupost :-).

      Vymazat