2. 12. 2013

Advent na krku

Včera první adventní neděle. A jako by mě někdo nahoře slyšel, že jsem říkala, že spolubydlící nemaj teď moc času a že se spíš zabavuju sama, tak včerejšek a větší část dneška se nesla ve velmi příjemném předvánočním družení. Vyrazili jsme společně na koncert do univerzitní auly, kde jsme se naladili na tu správnou vánoční notu - hrál se Haydn, něco z Louskáčka, zazpívalo pár klasických vánočních písniček a bylo to celé krásné a vůbec. Navíc to dirigoval mladý fešný pan dirigent, takže potěšení bylo dvojnásobné (i když jsem mu neviděla na zadek, takže stále je co dohánět). Pak se u Nationaltheatret rozsvěcel vánoční strom a troubili k tomu trubci, lidi bruslili na kluzišti a my jsme šli okouknout vánoční trhy. Ještěže nemám žádné peníze, protože jinak bych je jistojistě utratila za všechny ty skvělé ponožky, rukavice, čepice a svetry, kterých bylo všude přehršel. A protože Made in Norway, můžu vzít jed na to, že by to všecko bylo krásně pohodlné a hřejivé a tím pádem absolutně neodolatelné. Všude voněl glogg a pečený kaštany a tak ani nevadilo, že sníh se stále ještě nedostavil, protože vůně nám nedostatek sněhovin plně vynahradily. A pak jsme si na koleji ozdobili kuchyň bančičkami, pustili si vánoční písně (zjistila jsem, že za ta léta už mám slušnou zásobu kdejakých vánočních CD, a přitom to není nic, co byste slýchali v rádiích) a udělali si horkou čokoládu a veganské crépes. Nom nom nom! Lepší začátek adventu už by bylo jenom mít domov za rohem a ne stovky kilometrů daleko.
Dnes jsem s Monikou vyrazila prohlédnout si studentský byteček, kam se bude po Novém roce stěhovat s přítelem a moc mě potěšilo, že můžu být malou součástí toho těšení a plánování a přidat ruku k dílu. Byt je to opravdu maličký, na mě asi až příliš, nicméně s velkým potenciálem a nebojím se, že by Kamil jako architekt nepřišel se spoustou nápadů jak ten miniaturní prostor využít na maximum. Navíc bydlení je kousek od tramvaje i autobusu, od sámošky a hned vedle parku - co víc si přát? Připomnělo mi to, jak jsem ještě loni na jaře myslela, že už brzo mě bude čekat to samé - bydlení v něčem malém jen pro dva - a jak je to nakonec všecko úplně jinak. Na jednu stranu Monice samozřejmě závidím ten luxus mít pro sebe vlastní kuchyň a koupelnu, mít ten klid a soukromí jen s mužem, na druhou stranu jsem si uvědomila, že já to zatím až tolik nepotřebuju. Než bydlet v něčem zbytečně malém, to raději skousnu to sdílení společných prostor s tím, že pro sebe samu budu mít trochu více místa. Ale je to všecko hlavně o lidech - sdílení prostor tady s lidmi, se kterými bydlím, je většinou radost a starost jen málokdy. Na starém bytě to bývávalo jinak a není divu, že jsem v tu chvíli netoužila po ničem jiném než mít od lidí pokoj a klid. Čas od času přemýšlím, jak to asi budu mít příští semestr a zatím neznám odpověď. Všechno visí ve vzduchu, ale nevadí mi to. Čas ještě je a líbí se mi ta možnost, že ještě není nic pevně rozhodnuto, že mě nic netlačí se rozhodovat, když ještě pořádně nevím kudy kam. Však uvidíme. Všecko si to nějak sedne.
Taky jsem, v rámci oprášení svého adventního playlistu, přečetla své články z loňského prosince. Je to velice zvláštní, jak se toho na jednu stranu změnilo tolik, a na druhou stranu zase moc ne. Nicméně mám pocit, že jsem se od té doby hodně posunula a to směry, které jsem tehdy vůbec nečekala. Jen si říkám, že jsem trochu pozapomněla na svoje kreativní chutě, které mnou tehdy tak bujely. Ale věřím, že velmi brzy s tím budu opět moci něco dělat. Mezitím se můžu utěšovat, že i tady v Norsku vznikla minimálně jedna nová písnička, povídka a další jen a jen chystá, až ji naklepu do počítače. A ono je na čase si uvědomit, že kreativita se nemusí vždycky týkat jenom umění, třeba za plotnou jsem udělala v Norsku velký pokrok.
Kolem a koukolem a dokola a dokola, když se zkusím podívat z ptačí perspektivy, myslím, že se to všechno hýbe tím správným směrem. Advent začal krásně, tak doufám, že to takhle půjde i dál. A že konečně napadne taky ten sníh, Vesmíre, koukej s tím něco dělat!

Žádné komentáře:

Okomentovat