11. 9. 2013

It's been a month

Vážně. Samotné se mi tomu nechce věřit. Přijde mi, jako už bych tu byla celou věčnost, na druhou stranu mě zatím ještě nepotkal větší stesk po domově, tak mám zase pocit, jako by to byla jen chvíle, co jsem se se všemi doma rozloučila. Ale včera to byl měsíc od chvíle, kdy jsem naprosto vyčerpaná vystoupila na Bussterminalu a vrhla se vstříc novému životu v červených cihlách.
Blogové ticho bylo způsobeno tím, v co jsem před odjezdem ani nedoufala - cestováním. Výlet na školní chatu byl skvělý, i přesto, že celou cestu, co jsme se pěšky drápali vzhůru, pršelo a že jsem večer dostala po hodně dlouhé době opravdu silnou migrénu. Pochodili jsme po lese, byli u krásného jezera a večer jsme koukali na hvězdy, saunovali se, a pak chladli venku v zářivé půlnoci. Těch pár dní mezi výletem na chatu a Kodaní bylo opravdu nabitých - doháněla jsem do školy, jak se dalo a zároveň jsem dělala poctivou předletovou přípravu na cestu do Dánska. A ta stála za to.
Měla jsem pro sebe malou útulnou kajutu s vlastní koupelnou a záchodem a připadala jsem si jako princezna. Ano, samozřejmě že moje kajuta byla ta nejmenší, nejnuznější a nejlevnější, přesto to pro mě byl neuvěřitelný luxus. Na palubě jsem pozorovala tmící oblohu nad mořem a v kajutě jsem si užívala klidu bez internetového připojení. Povedlo se mi dočíst hned 3 rozečtené knihy a poslechnout si úžasnou rozhlasovou hru - Gaimanovo Nikdykde. V Kodani jsem se nechala zlákat a šla jsem si vyfotit Malou Mořskou Vílu, které můžu děkovat za to, že jsem si tenhle výlet mohla dovolit - tahle socha totiž slaví stoleté výročí, a právě proto DFDS Seaways nabízely lístky za pakatel. Celé dvě hodiny jsem se procházela od přístavu do centra, každou chvíli sedala na lavičky, koukala kolem sebe, čas od času něco vyfotila a užívala jsem si sluníčka. Vážně, ten den byl jako vystřižený z pohlednice - je snad něco krásnějšího než slunečný den u moře? S panem Darcym jsme na sebe měli jen hodinu, když jsme se potkali v dánském Centru architektury, ale o to víc jsme z toho setkání měli radost. Pak jsem se zase pustila procházkovým tempem zpátky do přístavu a vyplula zpátky do Osla. Sobota byla vpravdě nabitá - na kolej jsem se dostala někdy kolem 11, rychle jsem si uvařila oběd, uklidila si a v půl 3 už jsem vyzvedávala Andělku, na kterou jsem se neuvěřitelně těšila. Společně jsme strávily 4 úžasné dny, kdy jsme keškovaly na nuda pláži, koupaly se v moři, prozkoumávaly jsme lesy kolem jezera, připravovaly boží sushi, koukaly na filmy s Ryanem Goslingem, trsaly jsme na jazz a pracovaly jsme na budoucí internetové senzaci 1000 Manly Ways of Being Sexy (stay tuned). Navíc, protože Andělka mě dobře zná a je to nejhodnější duše v celém vesmíru, přivezla mi spoustu úžasných dobrot, které v Oslu buď nejdou sehnat a nebo jsou nekřesťansky drahé. Věřili byste, že za celý měsíc jsem v Oslu absolutně nikde nenašla maté?
Před chvílí jsem bohužel Andělku musela vyprovodit na autobus, anžto co je krásné, je většinou krátké. Ale nezoufám, protože se po skoro dvou týdnech zase budu moct pořádně soustředit na školy a dohnat veškeré resty, a to se taky vyplatí. Po menší (dobře, kecám, poměrně hluboké) krizi, kdy jsem naprosto nestíhala se staroangličtinou a netušila, o čem budu psát svou zatím nejrozsáhlejší esej (ještě ke všemu ne literárně-kritickou, ve které jsem již docela zběhlá, ale historickou) už zase začínám vidět světlo na konci tunelu a docela se těším, až se pustím do práce. A abych od slov neměla daleko k činům, rozloučím se nyní, a příště snad už konečně ten článek o životě na kolejích a pak taky o tom, jak je Oslo někdy WTF.

6 komentářů:

  1. Tově to připadá jako věčnost, mně jako pár dnů :D Což je tím, že jsme pořád in touch skrze internet. Hlavně že si náležitě užíváš každý den, jak je vidět z tvých nadšených článků a fotek :)

    Ehm, literárně-kritická a historická esej se píše jako jiným stylem?! Chjo, já psala esej jednu a tu nejspíš nikdo nečetl. A pak jsem měla psát tu druhou a tu jsem nakonec nedopsala, bo mě to přestalo bavit. Já pořád nevím, co to ta esej je. Ale vím, že mě nebaví psát. Že já radši čtu. Takže, what makes the difference?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, právě díky internetu člověk nemá pocit, že by mu nějak zvlášť scházeli ty, co zanechal pár tisíc kilometrů daleko. A to je dobře :-)
      No, esej je v zásadě toto: Tell them, what you're going to tell them (introduction - představíš svou THESIS, tedy nějaké tvrzení o tématu eseje, které se budeš snažit prokázat a načrtneš hlavní body eseje), tell them (hlavní text eseje, kde podáváš argumenty pro svou thesis, cituješ autority a vysvětluješ, proč je thesis taková, jaká je), tell them, what you have told them (závěr, shrneš vše řešené a hlavní tezi popíšeš jinými slovy). Esej by měla být napsaná tak, aby i pokud si přečteš jen úvod nebo závěr člověk pochopil, o co ti jde a co je tvá thesis. Je to esej hlavně argumentativní, měla by jsi přijít se svou vizí (vyjádřenu v thesis), kterou podpoříš citacemi z primárních textů a citacemi autorit k danému tématu.
      Ale trochu se bojím, že ne všechno z toho budu moct použít v historické eseji, anžto těžko budu vyjadřovat nějakej svůj názor na něco, o čem nemám šanci udělat dostatečně podrobnej výzkum, abych to mohla tvrdit s jistotou. Takže podle mě by ta esej měla být spíš deskriptivního rázu s tím, že budu vycházet z omezenýho počtu zdrojů, o který se budu opírat a případně udělám nějakou vlastní pidi analýzičku, na kterou si budu moct trofnou i bez hlubší studie problematiky. Ale jestli je tahle moje vize totožná s tou učitelovou, to je otázka.

      Vymazat
    2. A vy teda ve škole vůbec nepíšete takhle eseje v MLA? To jsem překvapená, u nás je to základní kámen studia a nepustili by nás bez toho ani z prváku. A ono je to fajn, protože tě to hezky vytrénuje na bakalářku (i když má nejdelší esej má nějakých 7 nebo 8 stránek a bakalářka, darmo mluvit :D ).

      Vymazat
    3. Aaaa, blbý internet. Smazal se mi celý komentář. No ehm, psala jsem něco v tom smyslu, že u nás se praktikují hlavně prezentace, testy a rozbory (gramatika) a ústní zkoušení (literatura). Eseje si vybavuju dvě, jedna měla 3 a druhá 10 stran. To byl nehorázný porod plný citací. Jo a taky jsem psali interpretace - což nesnáším už od gymplu, poněvadž se málokdy trefím do názoru vyučujícího, a to je pak problém. Ale máme i profesory, co ví, že pravda je relativní.
      Kamarádka, co studovala Opavu, se až v irsku naučila psát eseje. Tak doufám, že si na tom v Británii nezlomím vaz a konečně se to naučím. Před diplomkou by to nebylo od věci. Vždyť i má bp byla pokus/omyl, neb jsem vůbec nevěděla JAK a CO.
      Psát eseje by se mělo učit už na střední, aby se člověk navrátil ke své kreativitě a objevil nadšení pro věc. Dnešní systém potlačuje vše přirozené.
      Můj drahý Gounelle tu shrnul perfektně, když pronesl, že celý život se snažíme odnaučit to, co jsme se nuceně drtili prvních zhruba 25 let života.
      Učíme se soutěživosti, být ve všem nejlepší, nedělat chyby, šprtat se nazpaměť, věnovat se hlavně tomu, co nám nejde a opomíjet to, v čem vynikáme - když se nad tím člověk se selským rozumem zamyslí, celý tenhle systém je pořádnej chaos. Ženeme se za vyšším vzděláním a vyšším titulem a obsáhlejšími znalostmi, poněvadž si myslíme, že pak budeme mít lepší místa, lepší platy a lidi nás budou považovat za elitu. A k čemu to všechno?! Když je v nás pořád ten strach, že o to místo na slunci přijdeme.
      Tyjo, to je zas filosofie po ránu. Hmmm, bych mohla rozvinout do článku.
      Takže asi tak ... svou idea nového školského systému jsem rozvinula nad 14 procentním pivem kdesi pod Lietavským hradem, kdy mi slunko pražilo na hlavu. Dle mého nemá chybu, Peťka si tím tak jistá nebyla.

      Vymazat
    4. Smazání komentáře je zlo, velké zlo! Taky to nesnáším, když to musím přepisovat. Nevertheless, co se esejí týče, být tebou, vůbec bych se nebála :-). Otázka je, co vlastně za styl po tobě případně v Británii budou chtít, ale vsadila bych se, že to bude beztak MLA. A kdyby sis náhodou s něčím nevěděla rady, mám k tomu docela dost fajn materiálů, tak stačí říct a ráda se podělím :-).
      A přesně s tebou souhlasím, eseje by se člověk rozhodně měl učit psát už na střední. Nějaký úvaha, vyprávění, popis pracovního postupu - jsme v mateřince bo co? Blah.
      Připomněla jsi mi jednu větu, co jsem si vypsala z Changing Places: "Každá generace se vzdělává, aby vydělávala dost peněz na vzdělání další generace, ale aby své vzdělání skutečně uplatnila, o to se nestará. Vy se honíte, aby vaše děti měly vzdělání a mohly se honit kvůli vzdělání svých dětí, a tak pořád dokola. Jaký to má smysl?"
      Myslím, že bychom my dvě (a nejlépe ještě se Stelou) měly někdy zafilosofovat nad školstvím a vzděláváním a srovnat naše vize, moc by mě to zajímalo :-).

      Vymazat
    5. Děkuji moc :) Si mi s tím MLA ještě připomněla, co nám opět opakovali ve škole. Že naše školství klade v literatuře důraz na učení seznamů autorů a nejlépe umět jich vyjmenovat i s díly co nejvíce. Kdežto anglosaský způsob chce předat hodnoty dané doby/autora.
      Lodge je clever :) Zase by to chtělo nějaký další kousek od něj. A i něco mám, ani netuším co :D
      No to bychom teda měly. Vymyslíme si naši ideální školu a školský systém, a pak se třeba stane zázrak a uvedeme obé v život :)

      Vymazat