27. 9. 2013

Academica

Tak mě napadá, že i když tu trousím poznámky o tom, jak to ve škole vypadá a že někdy z toho mám pěkné depky, jestě jsem to nepopsala pěkně od podlahy. A to je třeba napravit.
Oproti KAA je to velká změna. Mají tady rozum, takže člověk si nemusí dávat triliardu předmětů za semestr, jen aby měl kredity, s tím, že pak všechno odbude jen, aby to bylo, a máloco si z toho odnese. Předměty mám tedy tři, každý po výživných deseti ECTS (mezinárodně uznávaných) kreditech, a i tak je to víc, než dost. Na dva předměty mám totiž profesora, kterému je přes devadesát, neuvěřitelně mu to pálí a za těch několik desetiletí pilného studia a akademické práce samozřejmě shromáždil neuvěřitelné množství vědomostí. Umí výborně vykládat, je vtipný, mistrně ovládá sarkasmus a ironii a nebojí se vyjadřovat se nelichotivě o věcech, které považuje za fušeřinu. Je ze staré školy, což se projevuje v lecčems - děláme překlady z knihy Anglo-Saxon Primer Henryho Sweeta, kterou napsal na konci devatenáctého století. Ale ono se za tu dobu, předpokládám, se staroangličtinou mnoho nezměnilo. Finální zkouška ze staroangličtiny bude pěkně komplexní - překlad (bez slovníku či glosáře, z čehož mi je mírně nevolno), gramatický rozbor a esej. Často vykládá zeširoka a hlavně ze začátku jsem měla problém se chytat, ale zvykám si. A zjišťuju, že je úplně jedno, jestli to, o čem mluví, souvisí s tématem úzce a je ta souvislost viditelná na první pohled, či nikoli. Všechno, co říká, je jako pootevření okna do nového, fascinujícího světa znalostí, něco, se na KAA až tak často nestávalo. Umí spoustu jazyků, ale těší mě, že alespoň v těch slovanských mám proti němu trochu náskok (i když i tam se orientuje alespoň v základech, holt jako jazykovědec má opravdu pořádný přehled). Přiznám se, že ze začátku jsem z něj byla hodně hodně nešťastná. Učebnici Learning Old English jsme proletěli bleskovým tempem a naprosto jsem nestíhala procvičovat a pořádně vstřebávat všechnu gramatiku a slovíčka. Postupně jsem ale zjistila, že to není až tolik potřeba, protože hodně si toho člověk zapamatuje a zautomatizuje při překládání a navíc teď máme dva týdny volno, takže bude (netroufám si říct dost) čas si to trochu utřídit. Jeho další kurz Language and Settlement in Britain from 200 to 1000 A. D. perfektně doplňuje učivo staroangličtiny, usnadňuje mi práci při chápání textů a překladech. Když jsem navíc včera zjistila, že místo eseje o 10 stránkách jednoduchým řádkováním máme psát jen 2000 slov, spadl mi obrovský kámen ze srdce a začínám se na tvorbu svého veledíla (rozhodla jsem se psát o Ruthwellském kříži) docela i těšit. Prý bych měla být po napsání té práce na to téma větší odborník než on. Hahaha. Větší odborník než on jsem možná tak na jógu a veganství. A to si myslím jenom proto, že jsem se ho na nic z toho ještě neptala, třeba bych se divila :D.
Poslední předmět je Fiction and Film, a to je tedy taky silně můj šálek čaje. Sylabus je naprosto skvělý, bereme Krále Leara, Rozum a Cit, Nadějné vyhlídky, Janu Eyrovou (o které budu prezentovat) a podobné skvosty, které mi přesně padnou do noty. Jen ze dvou věcí jsem zklamaná - vyučující evidentně moc neví, jak pořádně podnítit a vést diskusi (myslela jsem si, že to jen čeští studenti sedí a čumí, když se někdo na něco v hodině ptá, ale evidentně je to problém mezinárodní) a studenti (většinou) absolutně neumí prezentovat. Chápu, že ne každý je na prezentaci povaha, ale když už něco dělám, tak to dělám pořádně, no ne? Ale nechci tohle svalovat jen na studenty, těžko po někom chtít kvalitní prezentaci a čekat, že sám od sebe bude vědět, co a jak. Na Muni jsem na to absolvovala vynikající kurz a myslím, že lecky právě takovéhle kurzy (spolu s Kurzem správného psaní, Kreativní práce s informacemi a podobnými) by měly tvořit základ vzdělání. A hlavně by se tyhle věci měly řešit o mnoho dřív, než na vejšce. Ono je sice hezké, že se dovedeme nazpaměť nadrtit kdeco, ale stále jsem toho názoru, že škola nás má učit hlavně dovednosti, které pak budeme moct aplikovat v akademickém, pracovním i osobním životě. Ale to bych se tady zase dostala do diskuse o stavu českého školství, rozčílila se, a to by asi nebylo vhodné.
Aby toho nebylo málo, tak si ještě ke slušné náloži práce do školy krátím čas samostudiem na fenomenálním online learning portálu Coursera, kde momentálně proplouvám kurzy Think Again (How to Reason and Argue), Challenge, Innovation and Creativity a Crafting an Effective Writer - Tools of the Trade. Je tedy jasné, že jako obvykle nic pořádně nestíhám, ale úplně cítím, jak moje mozková kapacita bobtná a dělá mi to radost. Studying is fun again! Taky mě to znovu a znovu nakopává k velkolepým plánům s mou studijní kariérou, tak uvidíme, kde nakonec skončím.
Sečteno, podtrženo, Erasmus je i velká akademická zkušenost. Cítím, že mě to posouvá hodně dopředu a je velká výzva všecko zvládat. Máloco je nakonec tak, jak jsem si to představovala a byly chvíle, kdy jsem byla úplně na dně a měla jsem pocit, že to nikdy nemůžu zvládnout. I teď hodně, hodně pochybuji. Ale co nás nezabije, to nás jednoznačně posílí, takže po semestru tady budu akademická kulturistka buď jak buď :-).

8 komentářů:

  1. Už mnokrát jsem chtěla napsat nějaký komentář k tvým skvěle napsaným článkům z Erasmu, ale moc často to nedělám, tak jsem od toho vždy upustila... Ale probouzíš ve mě strašnou chuť jet taky někam do světa, poznat jaké to je bydlet s lidmi na koleji a naučit se existovat mimo svůj rybníček a vyšlapané cesty. Strašně ti přeju, že ti to takhle skvěle vyšlo - škola, kolegové na Erasmu a tak dál :-) A tyhle články fakt žeru, tak doufám že budeš pěkně pokračovat :-) zdravím do Norska, A.
    PS: Budou někdy nějaké fotky? ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj A., děkuju za chválu a hlavně mě strašně těší, že to do tebe zaselo semínko pochyb, protože si myslím, že opravdu stojí za to chytnout příležitost za pačesy, když je možnost. Já Erasmus zatím považuju za asi nejlepší rozhodnutí svého života - opravdu to vypadá, že stojí za to se pustit do neznáma a vyzkoušet si něco nového.
      Fotky budou, jak budu mít k dispozici "svůj" počítač, dám něco dohromady :-).
      Děkuju moc za komentář, cením si toho, že jsi napsala, i když normálně nekomentuješ a budu ráda, když se zase někdy ozveš :-).

      Vymazat
  2. :-) dobře tedy! Zeptám se tě ještě na tu Courseru. Vůbec jsem nevěděla oč jde, tak jsem to zkoukla a vypadá to super... Co mi trochu není jasné je, jak přesně ty kurzy probíhají? Jen koukáš na videa a vyplňuješ něco přes internet? A jak je to zakončeno? Díky za odpověď, A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To záleží kurz od kurzu. Většinou koukáš na videa a buď k tomu pak dělák testy nebo plníš úkoly. Taky se hodně podporuje diskuse s ostatními, že si vysvětlujete problematické jevy navzájem a radíte si. Hodně pěkně to všecko mají popsané v tomhle kurzu: https://www.coursera.org/course/basicwriting tak se do něj přihlaš a koukni, jestli máš chuť. První týden se totiž nebere ještě žádné učivo, ale mají tam právě úvod do studia online kurzů a všecko je tam hezky vysvětlené :-).

      Vymazat
    2. Aha aha, skvělý, děkuju :-) A.

      Vymazat
  3. Větší odborník než on jsem možná tak na jógu a veganství. A to si myslím jenom proto, že jsem se ho na nic z toho ještě neptala, třeba bych se divila :D.

    Tak tohle mě vážně moc pobavilo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nějakej důvod, že je tak fit i v devadesáti být musí, a kdyby byl veganský jogín, hodně by to vysvětlovalo, no ne? :D

      Vymazat