18. 2. 2013

L'Argent

Vzhledem k momentálnímu rozpoložení jistě pochopíte, když si tu udělám malou rozborku. O čem? O penězích.
Narazili jsme tu na problém, že pan Darcy možná (a možná ne) má problém s tím, že holka platí víc než chlap.
U nás doma je to tak, že rodiče mají společný účet a všechny peníze jsou společné. Přijde mi to logické - beru rodinu jako celek, jednotku, kde jsou si všichni rovni. Co je mé, je i tvé. Nedovedu si představit, že bychom jeli třeba na dovolenou a platil by ji jenom taťka. Nebo by platil taťka dvě třetiny a mamka jednu. Že by nám kapesné dával jen jeden rodičů z vlastních peněz. Si to představte - jeden vydělává více, druhý méně, a tak si jeden bude dopřávat, kupovat dětem dárečky a sobě, co se mu zamane, a ten druhý pak bude rád, že vyjde. To se mi prostě příčí.
Vím ale, že tak jako u nás to všude není. Například v rodině mé bývalé spolužačky nepříspíval otec na chod domácnosti ani korunu, vše platila pouze matka. Asi vás nepřekvapí, že ti dva si pak procházeli velmi složitým a bolestivým rozchodem.
Zpátky k mé rodině. Byly doby, kdy mí rodiče vydělávali více méně stejně, dokonce myslím, že jednu dobu vydělávala máma víc než táta. Pak mamka změnila práci a najednou vydělává podstatně méně. A přiznám se, že my, děti, jsme to nikdy nepocítili. V životě jsem nezažila, že by se rodiče hádali kvůli penězům. Umí s nimi hospodařit, ví, co si mohou dovolit a navíc si rádi navzájem dělají radost, takže jsem nikdy neslyšela výčitku typu - za jaké kraviny to utrácíš, vždyť to nepotřebuješ! Nebo - vydělávám víc než ty, tak si nemysli, že si budeš kupovat, co tě napadne.
Peníze neberu jako ukazatel něčeho, koneckonců, všichni víme, jak je to s nimi ošemetné. Když jsem pomáhala ve zdravěnce, pěkně jsem se nadřela a dostávala pár korun. Rozhodně mnohem méně, než co dostávám v práci, kde to zdaleka není taková honička. Můj bratr, který vystudoval pouze odbornou střední školu, si ve svém více méně prvním zaměstnání vydělává více, než kolik doufám, že bude můj plat po vystudování magisterského studia na vysoké škole.
Peníze jsou pro mě jen prostředkem, jak si život učinit příjemnějším (je-li jich dostatek) nebo alespoň snesitelným (je-li jich málo). Koneckonců, znáte mě a mé hospodaření-nehospodaření s penězi. Nejraději peníze utrácím, protože víte jak - mohly by se zkazit. Peníze pro mě znamenají to, co si za ně mohu koupit - krásné věci, zážitky a taky to, že s nimi mohu někomu pomoci nebo udělat radost. S blízkými přáteli mám takovou zásadu, že drobné si nevracíme - zbytečná otrava.
Kolem a koukolem, prostě nevidím nic špatného na tom, že bych já měla platit víc než pan Darcy. Rozhodl se, že nebude šidit studium a nebude zatím pracovat, aby se mu mohl plně věnovat. S jeho rozhodnutím moc nesouhlasím, ale respektuji ho. Kdyby bylo po mém, asi bychom už měli společné finance a nerozdělovali bychom, co je mé a co je jeho. Koneckonců, po skoro pěti letech si myslím, že už to není až tak uspěchaná myšlenka. Nemám problém s tím, že teď bych toho více platila já - naopak, mám z toho radost a jsem vděčná za to, že si to můžu dovolit. Může přijít chvíle, kdy tomu bude naopak, a i pak to bude úplně v pořádku. Prostě mi přijde hloupé a zbytečné vzdávat se něčeho, co si přeji/přejeme jen kvůli nějaké falešné hrdosti nebo nevím, jak to nazvat.
Samozřejmě je to všechno taky o důvěře. Já panu Darcymu věřím a myslím si, že takhle by to mohlo fungovat. Včera nadhodil, že co když se rozejdeme? Že by pak nesnesl pomyšlení, že mi tolik "dluží". Já to vidím jinak - jestli jsem za naše společné bydlení zaplatila víc než on, udělala jsem to ze svého rozhodnutí s plným vědomím toho, že se někdy něco může pokazit. Za ten luxus samostatného bydlení mi to stojí. Koneckonců, nejsou city větší investicí než peníze? To by mě na našem rozchodu asi opravdu mrzelo - ta léta investovaných citů a nadějí. Nechci říct, že se kvůli panu Darcymu něčeho vzdávám, ale některé věci bych asi udělala jinak, kdybych byla single. A tyhle věci už nikdo zpátky nevrátí. Skoro si ale myslím, že zakopaný pes je trošičku jinde. Možná pana Darcyho děsí vědomí, že pokud bychom byli takhle spolu a já bych přispívala víc, čekala bych od něj, že se bude v našem vztahu opravdu snažit. A to, i přes veškeré sliby, je pořád ještě docela problém. Ano, vlastně bych po něm určitě chtěla víc než kdy dřív, aby plnil své sliby. A to se vůbec nedaří.
Co si o tom myslíte vy? Jak jednou hodláte s partnerem/manželem vést finance? Vidím to moc naivně? Podhodnocuji?  Jsem úplně mimo? Víc než kdy jindy chci slyšet váš názor na věc a toužím po dalších perspektivách.

5 komentářů:

  1. u nas doma to s penezi a spolecnou pokladnou funguje uplne stejne. asi je to tim, ze jsem v takovem "systemu" vyrostla, ale uprimne si vubec nedovedu predstavit, ze by to nekde mohlo fungovat jinak.
    do vaseho vztahu nevidim, ale prijde mi, ze to u pana Darcyho ani neni tolik o tech penezich, ale spis ze ma mozna trochu problem se opravdu k tobe "privazat".
    no ta veta mi zni dost divne, neumim se asi vyjadrit tak, jak to myslim :D
    ale z vlastni zkusenosti vim, ze je lepsi nemit naivni plany a predstavy, ale spis si o vsem popovidat a probrat to. sama stejne nic nevykoumas, musite byt k tomu oba..

    OdpovědětVymazat
  2. Drahá, rozhodě nejsi naivní. Mi se ta myšlenka společných peněz moc zamlouvá právě z toho důvodu, že ne vždy mají oba dva stejně a bylo by nefér, kdyby si jede žil na vysoké noze a druhý třel bídu s nouzí. Já sama bych neměla problém dávat víc, což jsem taky s Davidem dělala, a nevadilo by mi ani dávat méně (je mi úplně šumafuk,jestli partner vydělává víc nebo míň - vůbec na nic to nepoukazuje).

    Že se pan Darcy bojí rozchodu a případného dluhu ... maličkej červ mi našeptává myšlenku, proč nad tím pan Darcy vůbec takto uvažuje? Když jsme měli společné finance s D, řešili jsme, kam je schováme, v čem budou, a tak, co si z nich pořídíme ... vlastně to byly spíše společné úspory.
    Krize přišla, když si z těch společných úspor D vzal peníze na svoje "problémy" a vůbec o ničem mi neřekl a já samozřejmě počítala s tou částkou na to,na co měla být. Jo, tak tohle byl dojeb.¨

    Ona je v tom svým způsobem jakási závislost, která se některým lidem (nejen mužům) nemusí líbit. Když dáte všechno dokupy, zmizí osobní vlastnictví, a pak by člověk možná postrádal ten pocit "to je moje" a třeba je to pro danou osobu důležité. To mě jen tak napadlo, taky to může být blbost.

    OdpovědětVymazat
  3. Mluví mi ten článek z duše. Zažila jsem to už ve dvou vztazích. V jednom se to pak nějak vyvinulo, společné finance jsme samozřejmě neměli, ale platilo se tak nějak víceméně na střídačku.
    Ve chvíli, kdy už mě opravdu nepotřebuje více okouzlovat, mi začne spíš hodně záležet na tom, aby kvůli mně nemusel převracet každou korunu a půjčovat si od kamarádů. Stačí, když mi to kafe přinese, už to je důkaz lásky... Jenže je to citlivé téma, však víme, mužská ješitnost a potřeba nás chránit, a ne úplně dobře se o něm mluví, no.

    OdpovědětVymazat
  4. Po tolika letech "vážného" vztahu je zavedení společných financí určitě naprosto v pořádku, jenže každý pár to nemusí umět zvládnout. Samozřejmě chápu tvou touhu po samostatném bydlení, obzvlášť když se spolubydlícími to může být někdy těžké (a to znám z vlastní zkušenosti). Taky ale moc dobře chápu pana Darcyho - chce se evidentně pořádně věnovat studiu a třeba se bojí toho, že kdyby k tomu ještě musel začít pracovat, škola by to odnesla, mohlo by dojít ke zklamání nejen sama sebe, ale i tebe, rodičů. Nevidím na tom nic špatného, že se chce věnovat naplno jedné věci a až pak začít řešit další, tedy práci. A třeba je za tím ještě něco jiného, třeba mu to zatím takhle vyhovuje, protože se ještě na kompletní sestěhování necítí dostatečně zralý. Kdoví, chlapům je někdy obtížné vidět do hlavy :D
    Je ale zjevné, že právě otázka financí je jeden z důvodů (nebo snad jediný, doufejme), proč se mu nechce do nového bydlení. Třeba by se cítil méněcenně, že moc/vůbec nepřispívá na nájem, nákupy atd. A však víš, jak jsou v tomhle chlapi ješitní. To, že by tobě nevadilo, kdybys dávala mnohem víc do společné kasy, totiž vůbec neznamená, že by to nevadilo jemu. Ale to si musíte vyříkat mezi sebou a najít nějaký kompromis. Protože ve vztahu jde přece o spokojenost obou, nikoliv o to, aby se jeden pořád musel nějak snažit, maje neustále na vědomí, že tomu vztahu chybí jistota a pevnost. To se to pak může rovnou zabalit, ne?

    OdpovědětVymazat
  5. taky mi prijde, ze pes je zakopany nekde jinde....

    u nas to funguje tak, ze penize mame kazdy svoje, nedokazu si predstavit kontrolovat vsechny pritelovy vydaje a nejak je treba krotit a tak, to je snad lepsi nevedet :) on plati hypoteku + dalsi vydaje okolo bydleni (barak je jeho), ja veskery jidlo, vychazi to tak nejak nastejno... kdyz jsme bydleli v byte, tak sly vydaje napul

    OdpovědětVymazat