27. 1. 2013

Malý osobní úklid

Určitě jsem to už říkala - uklízím ráda. Samozřejmě, musím mít na úklid chuť a dostatek času, ale moc mě těší, že okamžitě vidím výsledky své práce, utvářím si kolem sebe příjemné prostředí a navíc je to kreativní výzva - při každém úklidu mám nutkání udělat v pokoji nějakou malou změnu, nějak vylepšit stávající řád a to si žádá dobrý nápad. Opravdu zbožňuju ten pocit, když po dlouhém uklízení se všechno blýská, nikde není ani smítko prachu, všechno je na svém místě a v pokoji to příjemně voní čistícími prostředky a čerstvým vzduchem po větrání. Taky si ráda při každém větším úklidu převleču postel a vytáhnu nové pyžamo, takže když si po takovémhle uklízecím dnu dám sprchu, jdu spát do měkoučké voňavé postele. To je opravdové blaho.
Bohužel, nějak se mi nedaří si takový krásný pořádek udržovat, navíc v mém pokoji na Vysočině většinou nechci ztrácet jeden z drahocenných víkendových dní úklidem, takže si tenhle luxus nedopřávám až tak často. Komplikuje to taky fakt, že v průběhu mé nepřítomnosti se mi do pokoje leccos nanosí, já pak přijedu v půl 11 večer, znavená se svléknu, odhodím oblečení, kde je zrovna místo, stejně jako takto rozmístím většinu přivezených věcí a pak už se to jen kupí a kupí.
Taky mi dělá velikou radost třídit věci a zbavovat se těch, které už nepoužívám. Myslím, že se v nich asi skladuje nějaká negativní stagnující energie a vždy mám po nějaké době velké nutkání udělat vítr v šatníku, skříňkách a šuplících. Hodně často mi bohužel na rameni sedí našeptávač a nabádá mě, že - tohle se ti ještě bude hodit, to nevyhazuj. Nevadí, že jsi na to posledních 5 let nešáhla a vlastně jsi úplně zapomněla, že to máš, ale vsaď se, že jakmile to vyhodíš, budeš to za týden potřebovat - no a pak ten vítr není až tak intenzivní, jak jsem původně měla v plánu. Ale přece, trochu průvanu se tam prohnalo.
Dneska jsem průvan nedělala, ale zato jsem učinila jinou změnu ve svém pokoji. Sundala jsem po letech ze skříně metalové plakáty a vyhodila je. Pak jsem ze skříně a ze dveří vydrhla i ty nejposlednější zbytky izolepy, aby už dál nic nehyzdila. Tak trochu jsem myslela, že mi to bude líto. Ale nebylo. Tak nějak mám pocit, že tahle etapa je už opravdu za mnou. Přemýšlím, že si taky nechám sundat obrovskou nástěnku, kterou v pokoji mám, začínám nějak toužit po jednodušším, minimalističtějším prostředí. Přistihla jsem se, že když jsem si dělala pořádek ve své sbírce svíček a podobných kravinek, jak nadávám, že mám takových lapačů prachu a nejraději bych je všechny vyhodila. To by ale byla škoda, takže je postupně vypálím a pak už nebudu pořizovat nové (a taktně naznačím příbuzným, že si taky nemusí dělat škodu).
Těším se na jaro, protože na tehdy jsem si naplánovala ten průvanový úklid - zase vytřídím šatník a tentokrát už se vrhnu i na materiály ze střední a staré časopisy.
Taky vám takovéhle uklízení dělá tak dobře?

10 komentářů:

  1. Přiznám se, že já nesnáším ten běžný udržovací úklid. Měla jsem s tím problém vždycky, ale teď s dětmi, je to stokrát horší. A hlavně demotivující. Člověk uklidí obývák a za pět minut se jedno dítě rozhodne vytáhnout vláčkodráhu a druhé lego. Že jsem půl hodiny uklízela už nikdo nepozná.
    Ale ten velký, vyřazovací úklid je fajn. Dokopat se k němu je ta nejhorší fáze. Ten pocit po, ovšem stojí za to :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano ano, ten udržovací úklid je protivný. U nás na bytě máme plovoučky, takže i když vysaju dvakrát a nemám dítka, co by nadělala nepořádek, stejně odpoledne (po dopoledním úklidu) už mám chuť vytahovat vysavač znovu. Prostě je na tom vidět úplně každé smítko.
      Taky mi někdy trvá déle, než se k velkému úklidu odhodlám, ale poslední dobou se na něj už opravdu těším :-).

      Vymazat
  2. Pořádný úklid mám taky ráda, ALE ... od té doby, co jsem zase zpět u mamky, nemám prakticky CO uklízet. Bydlím v obýváku a než stihnu cokoliv zvednout ze země, udělá to za mě mamka, protože se na "ten bordel nemůže dívat" A hlavně, já mám pocit,že nemám to své doma a že ani nemám svůj prostor, kterému bych mohla nějakou péči věnovat.
    Když jsem bydlela sama, uklízeli jsme opravdu každý týden.
    A co se týče toho velkého úklidu, kdy se člověk chystá na vyházení oblečení a sešitů z gymplu ... ehm ... já vždycky začnu, rozhážu všechno kolem sebe, sedím mezi věcma na zemi a začtu se ... vždycky! Do jakéhokoliv útržku. Proto po dalších X hodinách věci zase naházím zpět a krabici schovám. Na nějaké "další uklízení"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mít vlastní prostor je, myslím, pro tohle opravdu důležité. Já třeba nemám vůbec ráda uklízení společných prostor na bytě, protože mám pocit, že uklízím po někom jiném a že si to nemůžu udělat po svém, protože by ostatní frfňali. Ale neboj, už brzo taky budeš mít své doma, kde budeš moct pečovat o hnízdečko ;).
      Je fakt, že často se u velkého úklidu taky zaseknu, ale je mi líto to už pak nedodělat :D. Ale bejvám málo přísná, takže opravdu často schovávám věci, které pak zase rok nepoužiju.

      Vymazat
  3. Ano, ano ano! Úklid! Vyhazování! Zbavování se! Aranel je velmi vyhraněný orální typ :)

    nejhezčí to stejně bylo po státnicích, najednou ta hromada papírů byla opravdu jen hromadou papírů, která se dala bez výčitek pohřbít do popelnice. Ááááách.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jézku, na to se taky moc těším, na vyhazování materiálů po státnicích. Ale myslím, že brzo se odhodlám vyhodit aspoň sešity ze střední (dokud jsem měla někoho známého na gymplu, ještě jsem je schovávala), to bude taky lahoda :-).

      Vymazat
  4. taky jsem si tuhle provětrala pokoj a udělala velký útok na všechna shromáždiště prachu, ale bylo to bez probírací a vyhazovací etapy, ta mě čeká asi taky na jaře, nebo až mě ty všechny věci zase začnou štvát :D nejradši bych byla, kdybych dokázala pořádek i udržet, jenomže kde mi něco odpadne od ruky, tam to většinou zůstane :) ale učím se a za každou po sobě uklizenou věc se chválím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, udržení pořádku, to je kouzlo, který asi většině smrtelníků zůstane skryto. Ale ty na to jdeš dobře, to je prima se takhle motivovat! :-) Já si teďkonc vždycky, když chci takhle něco nechat, kde to nepatří (nebo odkládat povinnost atp), vzpomenu na Lizzie z LBD: "Don't procrastinate!" Ono to vlastně platí i tady na tohle neuklízení hned, že? :D

      Vymazat
  5. Přesně na takový úklid se chystám v nejbližších dnech :) Ty krabice plné materiálů z hispanistiky, o nichž vím, že nyní je už skutečně nikdy nebudu potřebovat... :)) Ach, kolik místa se uvolní! :) Což mi připomíná, že by bylo záhodno promazat také hispanistickou složku v počítači, neboť pochybuji, že by se mi do budoucna něco z těch žvástů hodilo :D

    Úklidům zdar! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Steli, skoro ti až závidím, že už se můžeš takhle všech materiálů zbavit! To by se mi moc líbilo. Ale čeká mě zatím jen otravné třídění papírů shromážděných za podzimní semestr, na to se netěším, protože je to nuda, otrava a nejraději bych to všecko vyhodila hned :D.
      A ono i úklid v PC má hodně do sebe, že? Člověku prostě dělá dobře,když může vyhnat pryč věci, které už neslouží a jen zabírají místo :-).

      Vymazat